perjantai 16. syyskuuta 2016

Helppoa arkiruokaa

Oletko yksi niistä, jotka kaipaavat arjen keskellä mahdollisimman helppoa ja nopeaa syötävää terveellisyydestä ja ravitsevuudesta tinkimättä? Täällä ruudun takana voin ainakin nostaa kädet ylös hep!

1) Kanafile, bataattiranskikset, salaattia 2) Herkkusieni-tomaattikastike pastalla + mansikka-salaattia 3) Kasvissosekeittoa, kanaa, koristeena rucolaa ja pinaattia 4) Sama kuin nro. 2

Arkena ei välttämättä ole niin paljoa aikaa ruoanlaittoon, minkä vuoksi helposti turvaudutaan valmis- ja noutoruokaan. Nämä vaihtoehdot eivät kuitenkaan ole aina sieltä terveellisimmästä päästä.. Terveellisen ja ravitsevan ruoan tekoon ei kuitenkaan oikeasti mene paljoa enempää aikaa kuin McDonald'sin luukulla käymiseen, kunhan hiukan suunnittelee ja valmistelee syömisiään etukäteen.

Teen usein useamman aterian valmiiksi jääkaappiin, jolloin ruoka on tarvittaessa mikron kautta valmis nautittavaksi tai helppo ottaa töihin mukaan evääksi. Lohi uuniin, riisiä tai kvinoaa keittymään, mikroon kasviksia ja odotellessa salaatin pilkkomista.. Samalla vauhdilla saa monta ateriaa koottua, valmiit annokset vaan annostellaan purkkeihin ja parin päivän ruoat ovatkin valmiina! Jos tiedät alkuviikon olevan kiireinen, valmista eväät jo sunnuntaina illalla, jolloin sinun ei tarvitse laittaa ruokaa alkuviikosta ollenkaan. ;)

1) Kana-myskikurpitsa-kesäkurpitsa-sipulisekoitusta riisillä, koristeena tuoretta pinaattia 2) Kesäkurpitsa-parsakaali-kukkakaali-lehikaali-pinaattikeittoa jauhelihalla & kvinoalla 3) Jauhelihaa + riisiä & fetasalaattia 4) Jauhelihaa, bataattia, sipulia, kesäkurpitsaa ja myskikurpitsaa

Käytän aika paljon samoja raaka-aineita ruoissani (koska helppous), mutta yhdistelen niitä eri tavoilla, jolloin saan ruoasta aina hiukan eri makuista.. :D Koitan yleensä vaihtaa esimerkiksi eri kasvikset eri aterioille, jolloin muuten sama ruoka maistuu paremmin eikä ruoat kyllästytä niin helposti. :) Vaikka heittelen yleensä sekaisin niitä aineksia, mitä kaapista löytyy, on mulla muodostunut muutamia lemppari yhdistelmiä ruokien suhteen. Tässä tämän hetken suosikki yhdistelmiäni:

♥ Jauheliha, riisi, keräkaali, lehtikaali, parsakaali ♥
 (Tää yhdistelmä maistuu ihan kaalilaatikolta :D)

♥ Kana, kvinoa, avocado, salaatti, tomaatti, kurkku, (feta) ♥
(Erilaiset salaatit toimii aina!)

♥ Lohi, bataatti (ranskiksina, kuutioina pannulla tms.), tuore pinaatti, vuonankaali, miniluumutomaatti, viinirypäle ♥

♥ Jauheliha, pasta, pakastevihannekset ♥
(Tää valmistuu super helposti ja nopeasti!)

♥ Kana, lohkoperunat, kesäkurpitsa, myskikurpitsa, sipuli, valkosipuli ♥

Itselläni ruokamäärät ovat aina suhteellisen samoissa lukemissa. Lihaa/kanaa/kalaa (proteiinin lähdettä) 100-150g, riisiä, pastaa, kvinoaa, bataattia tai perunaa (hiilihydraatin lähdettä) suunnilleen nyrkin kokoinen annos, jonka lisäksi iiiso iso kasa (vähintään 200g) kasviksia tai salaattia! Määriä en mittaile grammojen tarkkuudella, sillä olen oppinut arvioimaan silmämääräisesti, kuinka paljon kroppani ruokaa tarvitsee. :) Lautasmalli toimii oikeastaan pitkälti omien aterioideni pohjana, mutta kuten kuvista huomaatte, ei ruokamääräni ole mistään ihan pienimmästä päästä.. :D Terveellistä ja puhdasta ruokaa saa syödä reilusti! :)

Onko teillä jotain suosikkiruokia, jotka valmistuvat helposti ja nopeasti arjen kiireessä? :)

♥:lla Teresa

1) Kanaa, bataattia, kesäkurpitsaa, sipulia, pinaattia ja pakastevihanneksia, koristeena kurkkua 2) Kanasalaattia 3) Jauhelihaa, riisiä + pakastevihanneksia 4) Jauhelihaa & bataattia + salaatti


2 kommenttia:

  1. ihania ideota, tiedämpähän mitä teen tänään ruuaksi! :)

    http://ronjaekroth.blogspot.fi/

    VastaaPoista