maanantai 6. kesäkuuta 2016

Training diary after powerlifting competition


Kevään treeniohjelmaani on kuulunut kansallisiin voimanostokilpailuihin valmistavaa maksimivoimaharjoittelua. Nyt kilpailut ovat kuitenkin ohi ja on aika suunnata katseet kohti marraskuussa häämöttäviä sm-kilpailuita. Miltä treeniviikkoni näyttävät nyt ja minkälaista treeniä olen tehnyt kisojen jälkeen?

Kilpailuita kohti piikkailtiin maksimivoimaominaisuuksia huippuunsa, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että treenivolyymia laskettiin ja vastaavasti intensiteettiä nostettiin, mitä lähemmäs kisoja päästiin. Nyt on aika kääntää kelkka ympäri, antaa hermoston palautua ja treenata peruskuntoa kohdilleen.

Ajattelinkin jakaa teille muutaman viikon treenipäiväkirjani, sillä se havainnollistaa hyvin tämän hetken treenejäni. Treenini ovat olleet paljon vapaampia, enkä ole seurannut tiukkaa ohjelmaa, toisin kuin kisoihin asti. Tätä aikaa voisi kutsua peruskuntokaudeksi, sillä nyt rakennellaan pohjaa kuntoon, hiotaan tekniikoita sekä panostetaan heikkojen kohtien vahvistamiseen. Olen myös käynyt mielen virkistämiseksi erilaisilla ryhmäliikuntatunneilla sekä treenannut ulkona salitreenien lisäksi. Vaihtelu treeneissä on kyllä tehnyt hyvää!


23.5.-29.5.2016

MA: Lepo
TI: Kuntosali - Jalat (pakara & etureisipainotus)
KE: Kuntosali - Selkä + hauikset
TO: Bodycombat 60min + Kuntosali - Rinta + olkapäät + ojentajat
PE: Zumba 60min + Kuntosali - Jalat (kyykkytreeni) + vatsat
LA: Lepo
Su: Kävelylenkki n. 6km

30.5.-5.6.2016

MA: Kuntosali - Jalat (pakarapainotus) + Tabata -treeni jaloille n. 40min (puistossa!)
TI: Kuntosali - Rinta + olkapäät
KE: Kuntosali - Selkä + Bodycombat 60min
TO: Lepo
PE: Yoga for athletics 45min + Kuntosali - Jalat (kyykky + maastaveto)
LA: Kuntosali - Ojentajat + vatsat
SU: Lepo


Kuten kirjoittelin aikaisemmin, lopetin ryhmäliikuntaohjaukset toukokuun puolivälissä uuden työni myötä, ainakin väliaikaisesti. Onkin ollut virkistävää käydä vaihteeksi itse ohjatuilla tunneilla! Vaikka pakko kyllä sanoa, että parhaat kiksit ryhmäliikunnasta saan itse ohjaamalla.. En tiedä mistä se johtuu, mutta jotenkin saan itsestäni silloin paljon enemmän irti ja ylipäätään nautin tunneista ohjatessani ihan eri tavalla! :D Syksyllä olisi tarkoitus palata ohjauksien pariin.

Kaikki kuntosalitreenini ovat tällä hetkellä perusvoimatreenejä. Perusvoiman treenaaminen pitkän maksimivoimajakson jälkeen on tuntunut todella virkistävältä, mutta yhtä aikaa myös erittäin hikiseltä ja raskaalta. :D Kroppa reagoi vaihtuneeseen treenityyliin erittäin kivuliailla lihaksilla monta päivää treenin jälkeen.. Kiitokset vain työkaverilleni tuosta viime tiistain rinta-olkapäätreenistä, jonka jälkeen rintalihakseni olivat arat vielä viidenkin päivän jälkeen! :D

Pakko mainita vielä erikseen puistossa tekemäni tabata -treeni yhtenä aurinkoisena hellepäivänä! Jonkin verran sain katseita erityisesti puistossa leikkiviltä lapsilta, kun hyppelin penkeille, kiipeilin, kyykkäilin ja temppuilin telineissä aina 20 sekuntia täysillä monta kertaa putkeen.. Musat pauhasi täysillä korvilla ja hiki virtasi enemmän kuin koskaan, mutta mitkä fiilikset oli tuon lyhyen, mutta tehokkaan treenin jälkeen!!


Haaveenani olisi alkaa tekemään tänne blogiin myös jonkinlaisia treenivideoita.. Olisiko semmoisille kiinnostusta? :)

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille ♥

♥:lla Teresa

2 kommenttia: