maanantai 12. lokakuuta 2015

It's time for breakfast!

Hyvää huomenta!

Edellisessä postauksessa tulikin jo mainittua, että aamupala on ehdottomasti mun mielestä päivän paras ateria! Oon aina aamulla tosi nälkäinen ja pystyisin vetää helposti reilummankin kokoisen aamiaisen. :D En voisi aloittaa mun päivää syömättä ravitsevaa aamiaista. Uskon, että aamiainen on päivän tärkein ateria, sillä se puustaa aineenvaihduntaa yöllisen paaston jälkeen. Lisäksi ravitseva aamupala antaa energiaa pitkälle päivään, ja vaikka aamulla söisi reilummin, ehtii siitä saadut kalorit kuluttaa hyvin päivän aikana. ;)

En oo ikinä ymmärtänyt, miten jotkut voi jättää aamupalan syömättä. :D Itselläni aamupala on aina kuulunut ruokavaliooni, mutta se, mitä lautaselta löytyy, on muuttunut aika paljon tässä viimeisten vuosien aikana. Näin jälkikäteen tarkasteltuna ehdottomasti parempaan suuntaan.. :D Ajattelinkin vähän avata teille, miltä mun aamupalapöydässä on näyttänyt viimeisten vuosien varrella!
Nykyään haluan panostaa siihen, että ruoka sekä näyttää että maistuu hyvältä!
Lapsena oon muistaakseni syönyt aamulla pitkälti leipää. Päälle voita, juustoa ja kinkkua. Puuro ei tainnut maistua mulle kun vasta muutama vuosi sitten. :D

Vuoden 2011 tienoilla perheemme innostui silloisesta "karppaus" -buumista. Jätimme pois lähes kaikki hiilihydraatin lähteet, kuten perunan, riisin, pastan ja leivät. Tänä aikana aamupalani oli usein paistettu kananmuna ja joku hedelmä. En kyllä tajua miten oon sillä jaksanut koulun lounaaseen saakka.. :D

Löysin kesällä päiväkirjan, johon olin hetken aikaa kirjoitellut ruokapäiväkirjaa. En muista, oliko tämä aikaa ennen karppausta vai sen jälkeen, mutta hyvältä ei kuulostanut aamiainen (ainakaan mun mielestä :D), joka sisälsi joko näkkileivän ja omenan tai maustamatonta jugurttia marjoilla. Täyttävää, eikös vain? :D Enkä sano etteikö jollekin riittäisi tuommoinen aamupala, mutta ainakaan itse en enää pärjäisi varmaan puolta tuntia kauempaa.. ;) Päivän muutkin ateriat olivat ihan naurettavia, ja samaan aikaan treenasin n. 12h viikossa. Nykytietämyksellä kuulostaa ihan uskomattomalta, miten on pystynyt treenaamaan ja ylipäätään jaksanut tuona aikana?? :D Ravinnolla on nimittäin suuri vaikutus kehittymiseen ja palautumiseen harjoituksista, mutta ennen kaikkea yleiseen jaksamiseen ja hyvinvointiin. :)

Näkkileivästä ja jugurtista seuraava vaihe oli maitorahka jollain lisukkeella. :D Lisukkeina toimi piltti, ananaspurkki, marjat tai hedelmä. Proteiini oli silloin päivän sana, joten rahkaa vaan naamariin.

Tuohonastisia ruokia kun tarkastelee, aika pienellä energiamäärällä oon elellyt. :D Energiaa kuluu, vaikka ihminen makaisi koko päivän sohvalla. Tästä syystä kroppa tarvitsee polttoainetta, etenkin jos harjoittelee useamman kerran viikossa.. :D Oon aina ollut tietyllä tavalla kiinnostunut ravitsemuksesta, mutta varmaan tuolloin rahkavaiheessa aloin todella perehtyä aiheeseen. Mitä lähemmäs tätä päivää ollaan tultu, on kiinnostus vaan kasvanut ja tiedonjano lisääntynyt!

Noin puolitoista vuotta sitten aloin syömään kaurapuuroa. :D Aloin vihdoin tajuta, ettei karppaus ollutkaan avain onneen, vaan kyllä niitä hiilihydraattejakin tarvitaan. Kaurapuuron sekaan raejuustoa ja sokeritonta mehukeittoa sekä marjoja, jos mahdollista. Monelle varmasti tuttu yhdistelmä. :D Tästä reseptistä muotoituikin superherkku aamupala, jota söinkin vielä viime kesään asti valehtelematta lähen joka aamu! :D Puurosta sai superhyvää, kun laittoi sekaan valkosuklaa tai coocies&cream -buddingia<3 Aaaah! Siihen en kyllästy varmaan koskaan. Kylkeen paistettuja kanamunia, avot!

Itsepuristettu punajuurimehu kruunasi kesällä aurinkoisen viikonloppuaamun!
Viime aikoina oon kuitenkin innostunut kokeilemaan uusia reseptejä, niinkuin aiemminkin jo mainitsin! Koskee myös aamupaloja. ;) Mietin jatkuvasti, miten saisin ruuasta mahdollisimman ravintoainerikasta, terveellistä mutta maistuvaa. Millainen aamupala pitää kylläisenä, ravitsee ja tekee kropalle hyvää. Mikä voisi näyttää ja maistua hyvältä! Tässä kuvina viimeisten kuukausien aamupalojani. Mitä mieltä ootte, maistuisko? ;)








Kesällä oli kunnon herkuttelubrunssi ;) Ihan en yksin tätä satsia kuitenkaan syöny, vaan onneksi oli hyvää seuraa jakamassa nämä herkut mun kanssa<3 :D


Maittavia aamupalahetkiä<3

- Teresa

2 kommenttia:

  1. Moikka Teresa <3 Hirmu kiva blogi sulla ja tosi järkevän oloisia tekstejä :) Mä oon kans aamupalaihminen henkeen ja vereen, on niin namin näköisiä kuvia et täytyy itekkin varmaan testata noita! Innostuin tässä itsekin kirjoitteleen blogia niin käy lukaisemassa jos kiinnostaa! :) terkuin, Kreeta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! <3 Voi ompa kiva kuulla susta! Ja kiitos! :) Haha joo aamupala ei kyllä jää välistä koskaan :D Ja ehdottomasti, pitääpä käydä lueskelemassa! ;)

      Poista